Jen několik týdnů zbývá do konce roku. K poslednímu prosincovému dni přitom původně chtěl kraj, prostřednictvím své společnosti Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), uzavřít smlouvy s obcemi na spolufinancování autobusových spojů. Dosud se tak ale, navzdory původním prohlášení a předpokladům, nestalo. V případě Kladna se jedná o desítky milionů korun, milionové částky ale má zaplatit například Unhošť nebo Stochov.
„V našem případě kraj nejprve požadoval 300 tisíc korun, což je pro náš rozpočet důležitá suma. Nyní se požadovaná částka mírně snížila. Ovšem zásadní je, že stále není jasné, za co bychom měli platit. Z tento týden zaslané analýzy je navíc jasné, že zdaleka ne všechny krajem provozované linky jsou potřebné a vytížené,“ řekl starosta Velké Dobré Zdeněk Nosek. Podle jeho prvních odhadů se může jednat až o třetinu spojů.
Zatímco postoj obcí zejména v západní části Kladenska je jednoznačně odmítavý, kraj je jiného názoru. „V současné době evidujeme jen několik obcí které nechtějí uzavřít smlouvu, se všemi se jedná. Ostatní obce jsou ochotny jednat např. na základě přepravních průzkumů či zpracování jejich podnětů na nastavení jejich podílu na spolufinancování,“ řekl KMzprávám mluvčí Středočeského kraje David Šíma. „Kraj doslova promrhal čtyři měsíce a nepřišel s žádným řešením,“ reaguje starosta Dokes na Kladensku Stanislav Machulka. Podobně reagují i starostové dalších obcí, stále nejasný je postoj kladenské radnice.
Už na začátku příštího týdne by se proto měli setkat starostové mimo jiné Dokes, Družce, Velké Dobré a Stochova se zástupci kraje a IDSK. Pokud se jim nepodaří nalézt shodu a vysvětlil si výpočty kraje a jejich požadavky na finanční příspěvky, hrozí velmi zásadní omezení veřejné dopravy v regionu. „Ano, v této situaci nám nic jiného nezbude. Středočeský kraj hospodaří s velmi omezenými finančními zdroji a pokud část příjmů od obcí v příštím roce vypadne, bude nutné objednat nižší rozsah dopravní obslužnosti,“ uvedl už dříve mluvčí IDSK Oldřich Buchetka. Celkově se přitom nejedná o malou částku, v případě celého kraje se blíží jedné miliardě korun. Jak se bude situace vyvíjet a jaký bude mít jednání obcí a kraje dopad na jízdní řády by mohlo být jasnější už příští týden.
Sdílet na: