Statisícové až mnohamilionové částky ze svých rozpočtů by měly od letoška platit obce a města na Kladensku Středočeskému kraji v rámci příspěvků na zajištění dopravní obslužnosti v rámci systému integrované dopravy. Zatímco některé už na nový systém přistoupily, jiné, včetně Kladna, stále nemají jasno. Pokud by se s krajem nedohodly, hrozí redukce stávajících spojů nebo jejich odklonění přes jiná místa.
Kladno ještě v polovině ledna rozeslalo okolním obcím tvrdé prohlášení, že do systému nevstoupí. „Na základě zákona 194/2010 je zcela zřejmé, že obce nemají žádnou zákonnou povinnost se na zajištění dopravní obslužnosti podílet. Kladno smlouvu s krajem nepodepsalo a nebude se podílet na financování dopravní obslužnosti,“ napsal kladenský primátor Milan Volf všem starostům na Kladensku.
Jaká je budoucnost integrované dopravy na Kladensku? Podívejte se na aktuální reportáž KMzpráv
O pár dnů později se ovšem kladenský primátor se zástupci kraje sešel. „Představili jsme panu primátorovi náš návrh, který řeší dvě oblasti. Jednak je to narovnání úhrady pro tarifovací ztráty mezi Středočeským krajem a Kladnem a v druhém bodě vyřešení některých duplicit ve spojích. Nyní je tedy míček na straně Kladna,“ řekl KMzprávám středočeský radní pro oblast dopravy Petr Borecký. Očekává, že se vedení města vyjádří v horizontu jednoho až dvou týdnů.
Smlouvy s krajem dosud uzavřelo 511 obcí, 434 je stále v jednání. Kraj tak má v tuto chvíli zajištěno 138 milionů, dalších 155 musí ještě vyjednat. Kraj svůj požadavek na finanční příspěvek obcí odůvodňuje především tím, že náklady ve výši 3,6 miliardy korun na zajištění veřejné dopravy v současnosti představují 33 procent disponibilních příjmů kraje. „Když integrovaná doprava vznikala, tak se o spolufinancování vůbec nehovořilo. Nikdo po obcích žádné peníze nechtěl a když kraj zjistil, že má tak velký finanční deficit, jde za obcemi a chce, abychom dopláceli. Ale autobusy jsou zavedené, lidi si na ně zvykli. A teď něco rušte,“popisuje komplikované postavení obcí a jejich rozhodování starosta Družce Zdeněk Kofent. Tomu se podařilo z původního požadavku kraje na více než 600 tisíc korun ročně vyjednat snížení na třetinovou částku. Ve hře je ovšem i takzvaná nulová varianta, kdy obec nezaplatí nic.
„Pokud obce řeknou, že i nadále odmítají cokoliv přispívat, je to jejich plné právo. My je nutit nemůžeme. Potom zajistíme dopravní obslužnost těchto obcí v rámci standardu, které nastavil Středočeský kraj,“ říká ke krajnímu řešení Petr Borecký. Spolu se svými kolegy chce ještě v dalších týdnech a měsících s obcemi jednat. V polovině roku ovšem už nevyloučil redukci spojů dle standardů kraje. Ty znamenají především obsloužení školních a pracovních spojů a dopravy k lékaři nebo na úřady.
Sdílet na: