Největší flotilu elektrických autobusů nejen ve středočeském regionu bude mít kladenská hromadná doprava. Kladenské ČSAD MHD právě spustilo výběrové řízení na 16 nových elektrobusů. 8 z nich bude klasických. „Jedná se o osm klasických a osm kloubových autobusů. Chtěli bychom je nasazovat na linky 603 a 606. Celý projekt má tři části, první je výběrové řízení na dodavatele autobusů, nákup autobusů. Druhá část bude dobíjecí infrastruktura pro pomalé noční dobíjení,“ říká ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.
Autobusy budou mít pantografy pro rychlé dobíjení, které je třetí částí připraveného projektu v hodnotě 500 milionů korun. „Protože potřebujeme šetřit každou půlminutu, abychom dobíjeli. A druhá věc, máme i ženy řidičky, tak aby nemusely v průběhu směny vybíhat ven a připojovat kabel. Dobíjení bude určitě lehčí,“vysvětluje Landa.
Při zastavení vozidla pantograf vyjede do horní části rychlodobíjecího zařízení. „Tedy nebudou po městě jezdit autobusy nebo elektrobusy se zdviženým pantografem, ale bude to jenom na té konečné,“ uklidňuje ředitel dopravní společnosti. Zatímco pomalé dobíjení bude zajišťovat nové centrální místo poblíž kladenské elektrárny, rychlodobíjení pantografem bude poblíž OC Oáza na Okrsku. Tím dopravce zajistí, že autobusy mohou ujet i více než 300 kilometrů za den.
Nové elektrobusy by na Kladně měly být mezi roky 2023 až 2024 a významně tak proměnit stávající flotilu 52 autobusů. Z těch je aktuálně 50 na nízkoemisní CNG a dva jsou elektrobusy, na kterých si kladenské ČSAD testuje zkušenosti do nového elektrického projektu. Jeho součástí je rovněž plán na vybudování fotovoltaických zdrojů elektřiny na všech objektech v kladenských garážích, u nichž je to technicky možné.
Sdílet na: