Ohlášené zdražení jízdného v systému integrované dopravy dnes schválilo středočeské zastupitelstvo. „Do systému dopravní obslužnosti je nutné dostat více peněz, stabilizovat jeho ekonomickou situaci a zároveň jej udržet v sociálně dostupné v dimenzi,“ odůvodnil změny radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký. „Pouze taháme peníze z kapes obcí a lidí, navíc chybí provázanost dnešního návrhu s dalšími aktivitami kraje, například s podporu sociálně a ekonomicky ohrožených území,“ reagoval na jednání krajského zastupitelstva předseda kontrolního výboru a náměstek kladenského primátora Robert Bezděk. Právě v Kladně omezil kraj do září počet spojů a zhoršil dostupnost nejen pro okrajové části města a okolní obce.
Dnes schválené změny budou platit od začátku dubna, a to prozatím pouze na území kraje. „Vzhledem k aktuální politické situaci v Praze, kdy není stále znám výsledek povolebního vyjednávání, je předkládaná úprava tarifu zaměřena pouze jízdné na území kraje,“ doplnil Petr Borecký. Navýšení jízdného by podle propočtů hejtmanství mělo do krajského rozpočtu přinést 180 milionů korun navíc.
Úpravy kromě zdražení přinášejí rovněž sjednocení podmínek u jednotlivých jízdenek při použití na železnici, podporu jízd na delší vzdálenosti, zastropování ceny časových kupónů, zavedení 10měsíčního časového kupónu pro vnější pásma a firemního jízdného (umožní nákup přenosných časových kuponů).
Změny u jízdních dokladů pro jednotlivou jízdu v PID
- U jednotlivého jízdného dochází ke sloučení stávajícího jízdného za 14 Kč a 22 Kč (dvoupásmové jízdenky na 15 a 30 minut) na jednu jízdenku s jízdným za 20 Kč a časovou platností 15 minut. Toto nově umožní použití i ve vlacích PID, což znamená sjednocení podmínek a zpřehlednění tarifu z pohledu cestujících.
- U jízdních dokladů s jízdným za 30 Kč a výše nedochází s ohledem na důvody uvedené výše k úpravě nominální výše jízdného, ale pouze ke zkrácení časové platnosti jízdenky. Tímto krokem je významně podporována dojížďka na delší vzdálenosti, a to zejména pro občany ze vzdálených částí Středočeského kraje, kde by byl nárůst jízdného v absolutní výši nejmarkantnější. Zároveň však nebude nově umožněno v některých případech využít z časových důvodů jízdenku i pro návrat, což mělo negativní dopad do výnosnosti tarifu a nespravedlnosti výše jízdného.
- U celodenních jízdenek pro území Středočeského kraje dochází k cenovému snížení a zavedení nové celodenní jízdenky pro mimopražská pásma 1–4 (analogicky k dnešní celodenní jízdence Praha XXL). Cílem je podpořit pravidelné využívání veřejné hromadné dopravy, zvýšit komfort cestujících spočívající v potřebě jediné jízdenky na den a snížit tak i zpoždění spojů způsobené nákupy jízdenek u řidiče. Celkový dopad do rozpočtu je modelován na – 6,5 mil. Kč v celoročním vyjádření u nově nastavených nižších cen.
Změny u časového jízdného pro vnější pásma
- Vzhledem k dlouhodobé podpoře předplatitelů časových jízdních dokladů a cestujících dojíždějících ze vzdálených částí Středočeského kraje je nově zastropována cena časového kupónu na 7 vnějších pásmech, což znamená zavedení celokrajského časového jízdného v roční výši pod 20 000 Kč. Toto zastropování jízdného povede vzhledem k aktuálnímu minimálnímu využití sortimentu jízdních dokladů na 7 a více vnějších pásem pouze k marginálnímu snížení výnosů tržeb u některých dopravců. Dalším motivačním prvkem pro vyšší užívání časových kupónů je kromě zastropování ceny na 7 pásmech také zvýšení cen pouze o 5 % u zbylého sortimentu časového jízdného.
- Na základě dlouhodobé poptávky jsou nově zavedeny tzv. „10měsíční kupóny“, jejichž využití se předpokládá zejména u žáků a studentů do 26 let pro překlenutí letních prázdnin bez nutnosti nákupu tří „3měsíčních“ a jednoho měsíčního kupónu.
- Nově se zavádí také tzv. firemní jízdné ve výši 135 % občanského časového jízdného, které umožní anonymní použití časových kuponů primárně pro firemní zákazníky, kteří využijí tyto jízdní doklady jako bonus pro své zaměstnance nebo pro služební cesty.
Kompletní přehled zde:

