Až do začátku července bude nad Kladnem létat výrazně více letadel než obvykle, naopak se dočasně uleví obcím v okolí hlavní pražské runwaye. Důvodem je zásadní rekonstrukce pro letadla klíčové pojezdové dráhy Bravo, kvůli které nemohou sjíždět na samotnou letištní plochu. Současně ovšem pražské letiště realizuje řadu dalších a pro bezpečnost provozu důležitých stavebních akcí na hlavní přistávací a vzletové dráze.
Pojezdová dráha Bravo už byla na naprosté hraně své živostnosti. „Proto jsme veškerou mocnost vozovky vybourali a nahradili novou. Představuje to celkem asi 15 tisíc metrů čtverečních a mocnost celkem 96 centimetrů,“ popisuje klíčovou investici manažer správy a rozvoje ploch Letiště Praha Miroslav Charvát. Nový povrch už bude cementobenový, což znamená životnost 30 let.
Letiště ovšem využilo uzavření hlavní dráhy i k řadě dalších úprav a oprav hlavní runwaye. „Je to deset až dvanáct souběžných drobných akcí, jako je například výměna kabeláže, zkapacitnění kabelovodu, úprava sklonu v pásu dráhy. Kolegové technici taktéž kontrolují veškerá návěstidla,“ doplnil Charvát nad novými betonovými žlaby pro kabely. Ty navíc dostanou nové kryty, které odpovídají požadavkům na bezpečnost, mimo jiné pro případ, že by letadlo sjelo z runwaye.
Stavaři budují i nový zelený pás podél runwaye tak, aby odpovídal všem aktuálním požadavkům na letecký provoz. Podél dráhy proto navezli obří hromady hlíny, kterou nyní postupně rozprostírají v bezpečnostním koridoru dráhy.
Termín opravy letiště nevybralo náhodou. Vychází především z dlouhodobého chování počasí a nejnižší pravděpodobnosti výskytu mlh, které jsou limitující pro vedlejší přistávající dráhu a tedy pro samotný letecký provoz. Ten se přitom postupně vrací k hustotě před pandemií covidu.
Plný provoz se na hlavní přistávací dráhu vrátí 1. července odpoledne. Tím zásadní omezení pro tento rok končí. Až na podzim správa letiště plánuje pouze dílčí omezení přes den. To se opět vrátí více letadel nad Kladno, a to kvůli posezónní údržbě hlavní pražské runwaye.
Sdílet na: