Začátek prázdnin přinese zásadní změnu v cenách veřejné dopravy na území Středočeského kraje. Zastupitelé schválili nový tarif Pražské integrované dopravy. Pokud ho schválí ještě pražští radní, ceny se změní poprvé za 10 let.
Jeho navýšení schválili středočeští zastupitelé na svém dnešním jednání. Ještě ho však musí schválit Rada hlavního města Prahy. „Bez společné dohody by navýšení nebylo možné kvůli provázanosti dopravy i jeho organizátorů (ROPID a IDSK) provést,“ říká radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN).
„Změna a navýšení tarifu PID je nezbytné, nemůžeme si dovolit před tímto problémem zavírat oči nebo strkat hlavu do písku. S tarify se nehýbalo 10 let, za tu dobu jen složená inflace činila přes 21 %. Další náklady si vyžádala integrace dopravy v jednotlivých oblastech Středočeského kraje, která zároveň cestujícím dopravu zlevnila,“ komentoval připravovanou změnu radní pro mobilitu Václav Borecký (STAN). Bez zdražení jízdného by muselo podle vedení kraje dojít ještě k větší redukci počtu spojů, než dochází již teď. Schválené změny se naopak nedotknou obyvatel hlavního města, neboť u nich nedojde ke změně cen jízdného pro pražská časová pásma P, 0 a B.
Tržby v minulém roce vlivem pandemie Covid-19 klesly o 30 %, což jen v linkové autobusové dopravě činí přes 300 milionů korun, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 %, což představuje 1,2 miliardy korun. „Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ doplnil radní pro mobilitu. Navýšení by přineslo od 1. července do konce roku podle předpokladu cca 90 milionů korun a v roce 2022 celkem cca 250 miliónů korun.
U časového jízdného dochází ke změnám jízdného pouze pro cestování ve vnějších pásmech, případně dojezdovém pásmu 0 na území Prahy. Měsíční a čtvrtletní kupóny jsou zdraženy o 25 %, cena ročního jízdného je stanovena na 9,5násobek ceny měsíční. U ročních kupónů proběhne oproti stávajícímu stavu zdražení o 10-15 %, což přináší ještě větší zvýhodnění než za stávajícího stavu.
Zdražení jízdného a další změny v integrované dopravě jsou jen prvními kroky, které nové vedení kraje plánuje. Další si vyžádají požadavky na bezemisní provoz v autobusové dopravě či zavádění systému ETCS a střídavé trakce na železnici. „Půjde o miliardové částky, které nebude možné financovat bez výrazné finanční pomoci státu, nebo celkové restrukturalizace veřejné dopravy,“ doplnil radní pro mobilitu.
Sdílet na: