Zásadní proměnu trati a výstavbu zcela nového nádraží na trati Kladno – Praha dnes zahájila Správa železnic. Součástí rozsáhlé modernizace a stavby zcela nové odbočky na Letiště Václava Havla je i dnes spuštěná přestavba úseku mezi Bubny a novou zastávkou Praha-Výstaviště. „Hlavním cílem projektu je zásadní modernizace stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a vybudování nové zastávky Praha-Výstaviště. Začíná také výstavba podjezdu, který umožní přímý přestup mezi tramvajemi a vlaky. Díky vzájemné koordinaci s pražským magistrátem se nezbytné výluky využijí při obou stavbách,“ informoval dnes mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Podle ministra dopravy Martina Kupky se právě přesunutá stanice Praha-Bubny stane novým důležitým přestupním bodem metropolitní veřejné dopravy.
„Úsek po novou zastávku Praha-Výstaviště přímo navazuje na už zrekonstruovaný Negrelliho viadukt. Určitým protikladem k této historické stavbě se stane moderní stanice Praha-Bubny se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi. Z hlediska bezpečnosti je důležitá náhrada frekventovaného přejezdu v Bubenské ulici železniční estakádou, stejně jako zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Jako první přijdou na řadu přípravné práce, zejména budování staveniště. Současně se postaví provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Největší stavební objekty – tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech – přijdou na řadu letos v květnu a hotové budou v roce 2025.
Stanice Praha-Bubny se posune do nové polohy blíž k Negrelliho viaduktu a nabídne přímý přestup na metro C. Její podoba se bude postupem času měnit. V první fázi, kdy bude jedinou budovou v území, se na její střeše vybuduje travnatá odpočinková plocha, která umožní lidem výhled na město a měnící se Holešovice. V další etapě prací vznikne spolu s výstavbou nové čtvrti přímo nad nádražím administrativní budova.V nádražních vestibulech se budou nacházet komerční prostory, které využijí také obyvatelé budoucí nové čtvrti Bubny-Zátory.
Modernizovaná trať do nové zastávky Praha-Výstaviště povede z větší části po estakádě. Samotná zastávka vznikne na okraji Stromovky. Nedaleká lávka přes železniční trať zlepší propojení tohoto oblíbeného parku s Letnou.
Na modernizační práce naváže ještě třetí stavba, a to proměna původní nádražní budovy Praha-Bubny na pamětní místo se stálou expozicí připomínající pražské židovské deportace za protektorátu. Projekt státní organizace Památník ticha je ve stadiu přípravy podkladů na dodavatele stavby. „Vítězný projekt, jenž vyšel ze soutěže Památníku ticha, je fakticky sochou v architektuře. Naše partnerství se Správou železnic umožní proměnu prostoru na galerii pod širým nebem, která přivítá návštěvníky Prahy putující z letiště na Masarykovo nádraží,“ uvádí ředitel Památníku ticha Pavel Štingl.
Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu bezmála tři miliardy korun.
Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu tzv. zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem.
Sdílet na:
Původně rekonstrukce na osm měsíců, kvůli komplikacím s dodavatelem stavby ovšem nakonec uzavírka jednoho z klíčových míst v centru Kladna trval ...
Mimořádné nařízení dnes vydali pro celé území kraje středočeští hasiči. Reagovali tak na výstrahu Českého hydrometeorologického ústavu před ...
Obří kus ozdobné části historické budovy kladenského gymnázia uzavřel celou budovu i její blízké okolí. Stokilová kamenná část ...