Středočeský kraj nemá dostatek peněz na zásadní opravy silnic druhé a třetí třídy, stejně jako na budování zcela nových komunikací včetně městských obchvatů. Na realizaci přitom čeká na 500 projektů. „Bude-li tech peněz více, řidič to pozná. Samozřejmě můžu jmenovat mnoho investičních akcí, které se podařily. Ale samozřejmě Středočeský kraj je rozlehlý, velký, a ne každý Středočech ví o každé drobné nebo menší akci,“ přiznává radní pro oblast silniční dopravy Karel Bendl. Proto dnes oznámil, že chce nad rámec připravených pěti miliard získat další. Využít chce úvěrový rámec, který má kraj u dvou bankovních ústavů.
„Je potřeba minimálně zdvojnásobit finanční alokaci na silnice, protože doteď jenom řešíme dluhy z minulosti,“ doplnil Karel Bendl. V tuto chvíli má kraj v zásobníku 500 projektů, které by chtěl spolu s obcemi realizovat. Rozhodující ovšem bude postoj dalších středočeských radní a následně krajského zastupitelstva. Jeho souhlas je potřebný k čerpání úvěrových peněz v řádu miliard korun.
Důležitá ovšem nebude pouze finanční příprava, ale i projekční. Dosud se stávalo, že zejména u oprav most a mostků silničáři museli řešit zásadní změny projektu kvůli odlišnostem například v podloží nebo stavu současných konstrukcí. „Musíme dávat větší pozor na dohled nad projektovou částí stavby. Proto jsme vybavili krajskou správou údržbu silnic pracovníky, kteří důkladně a důsledně kontrolují dokumentaci,“ vysvětluje radní pro oblast silniční dopravy. I podle jeho slov totiž na dokumentaci nešlo spoléhat, a to ani v případě, že je vydáno stavební povolení.
A další komplikací mohou být sami dodavatelé staveb. Například jako v centru Kladna, kde se zásadně protáhne oprava mostu. „Tady se stalo, že v průběhu realizace firma prostě přestala plnit své závazky, a to nejenom vůči Středočeskému kraji, ale vůči všem ostatním. A musela ukončit svou činnost,“ popisuje Karel Bendl. Kraj proto musel zrychleně vysoutěžit nového dodavatele a vyřešit předání staveniště, ovšem i dodávku už dříve objednaných dílů a komponentů mostní konstrukce. Nyní už má staveniště u kladenských hřbitovů nová firma. Stavební práce by se tak měly rozeběhnout naplno hned s příchodem příznivějších počasí.
Sdílet na: